Caracteristici

~ este o specie a genului epic; in proza;
~ relateaza intamplari fantastice si reale raportandu-se la aspecte apropiate de realitate;
~ actiunea-conventionala;
~ schemele narrative sunt clasice, liniare, neramificate;
~ momentele subiectului sunt dispuse in ordinea si gradatia consacrate;
~ lupta se da intre bine si rau; intre pozitiv si negativ; intre inteligenta si forta fizica bruta.
                
Motive literare:
  1. imparatul fara urmasi;
  2. dorinta(ne)implinita;
  3. probele (ne)depasite si aliatii traditionali;
  4. dorul de parinti;
  5. reintoarcerea la conditia umana sau nunta.
Personajele
~ unele reprezinta binele ; altele simbolizeaza raul;
~  de regula – fantoase abstracte, idei in conflict;
~  (cele mai multe, de regula) au forte supranaturale
~  sunt exemplare(in bine sau in rau);
creeaza diferite opozitii umane(cei puternici se opun celor slabi; cei tineri se opun celor batrani):
1.      regele se opune printului si printesei;
2.      tatal – fiului si fiicei;
3.      mama vitrega – copiilor din prima casatorie etc;
~ cei buni sunt sprijiniti de cineva ( o zana buna, o vrajitoare, un sfant etc)
1)      Personajul pozitiv (eroul;voinicul; Fat-Frumos)
-         este inzestrat cu toate darurire; frumusete fizica si morala, istetime etc.;
-         apare intr-un sir de aventuri care il initiaza in existenta;
-         respecta un cod al onoarei de le care nu su abate;
-         dimensiunea voinicului se suprapune pe conceptual cavaleresc despre putere si inteligenta;
-         este un om dispus oricand sa-si puna in joc faima pentru un scop nobil;
-         nu pretinde vreo recompensa;
-         nu este in slujba nimanui sau la ordinele cuiva, actionand in spiritul valorilor absolute de bine,adevar,dreptate.
-         vitalitatea lui este peste masura rautatii dusmanului, fiind invingator, prin inteligenta, al fortelor fizice;
-         trece drept invincibil, invulnerabil la loviturile sortii potrivnice si ale dusmanului (in final), dar pe parcurs are momente cand este invins,vulnerabil, suporta loviturile, are insa taria de a se regasi stiind sa-si faca aliati;
-         eroul pozitiv nu mai este judecat dupa morala obisnuita (ci din punctual de vedere al extraordinarului, al nemaipomenitului, al lipsei de masura);
-         iese din dimensiunile umanului(din momentul cand trece in aventura);
-         originea sa tine de extreme: (1) ori este fiu de rege (imparat); (2) ori de origine obscura sau foarte umila;
-         inzestrat cu haruri supranaturale: poate regenera , aduce vindecarea, intelepciunea, dreptate pentru cei oprimati se poate metarfoza;
-         drumul sau este un drum al initierii, marcat de incercari care ii structureaza si ii confirma valoarea pentru cei care l-au trimis in cautarea aventurii etc.;
-         la capatul aventurii sale aspira la un deznodamant fericit:
                    + (sa reintre cat mai repede in randul lumii);
                    + (vrea” sa fie fericit pana la sfarsitul zilelor sale”)
-         vrea ceva modest: o sotie, multi copii, adica bogatia si pacea ideala a caminului.
2)      Aliatii eroului pozitiv:
-         personaje specifice basmului care evidentiaza sociabilitatea eroului, receptivitatea si relatiile sale cu lumea;
-         sunt: tovarasii de drum, diinte personificate etc.;
3)      Personajul negativ (zmeul,omul)
-         este totalmente opus voinicului; are totul urat; este dizgratios, sugerand abaterea de la normal
                          Alte locuri commune, stereotipii:
1)      La nivel structural – FORMULE:
a)      initiale – pentru plasarea naratorului intr-un timp fabulos, incert, intr-un trecut indepartat al fictiunii
b)      mediane – intretin vie atentia ascultatorului/cititorului;
c)      finale – atrag atentia ca s-a terminat aventura(povestea), revenindu-se la real.
d)      de salut
-         de despartire
-         de (re)vedere\
2)      La nivelul continutului:
a)      Ritualul plecarii
-         se fagaduieste o rasplata pentru indeplinirea unei porunci;
-         pentru indeplinirea unei misiuni
-         momente de initiere a novicilor;
-         amenintarea
-         calatoria are un aspect picares si presupune aventuri
-         viteza (de deplasare; a evolutia)
b)      Motive specifice basmului: elementele care-l ajuta pe eroul pozitiv sa izbandeasca:
-         somnul
-         calatoria;drumul
-         ascunzatoare
-         mezinul cel inzestrat
-         cifrele
-         pasarea careia I se cere apa etc.
c)      Timpul specific cunoaste dilatari si comprimari;
           -  este vag exprimat
d)      Spatiul (la fel ca timpul)
-         in basm se anuleaza timpul,spatial
e)      Existenta unor obiecte de lupta in care, de regula, se ascunde si o putere magica;
-         alte obiecte fermecate
-         natura apare personificata; ajuta binerle
-         dragostea; sunt retinute doar  formele ei concrete de manifestare
-         un personaj – sfatuitor al binelui
-         transformarea, metamorfoza
-         uneori eroul moare si apoi il invie cineva
-         (sau:adormirea, amortirea si apoi trezirea)
-         sfarsitul basmului este marcat de o petrecere
3)       La nivelul expresei:
-         arhasime, proverbe si zicatori;
-         verbe, interjectii, adverbe, putine adjective;
-         expresii cu valoare consecutive
-         topica inversa, subiecta.