~ relateaza
intamplari fantastice si reale raportandu-se la aspecte apropiate de realitate;
~
actiunea-conventionala;
~ schemele
narrative sunt clasice, liniare, neramificate;
~ momentele
subiectului sunt dispuse in ordinea si gradatia consacrate;
~ lupta se
da intre bine si rau; intre pozitiv si negativ; intre inteligenta si forta
fizica bruta.
Motive literare:
- imparatul fara urmasi;
- dorinta(ne)implinita;
- probele (ne)depasite si aliatii
traditionali;
- dorul de parinti;
- reintoarcerea la conditia umana sau nunta.
~ unele reprezinta binele ; altele simbolizeaza raul;
~ de regula – fantoase abstracte, idei in
conflict;
~ (cele mai multe, de regula) au forte
supranaturale
~ sunt exemplare(in bine sau in rau);
creeaza
diferite opozitii umane(cei puternici se opun celor slabi; cei tineri se opun
celor batrani):
1.
regele se opune printului si
printesei;
2.
tatal – fiului si fiicei;
3.
mama
vitrega – copiilor din prima casatorie etc;
~ cei buni sunt sprijiniti de cineva ( o
zana buna, o vrajitoare, un sfant etc)
1)
Personajul pozitiv
(eroul;voinicul; Fat-Frumos)
-
este
inzestrat cu toate darurire; frumusete fizica si morala, istetime etc.;
-
apare
intr-un sir de aventuri care il initiaza in existenta;
-
respecta
un cod al onoarei de le care nu su abate;
-
dimensiunea voinicului se
suprapune pe conceptual cavaleresc despre putere si inteligenta;
-
este
un om dispus oricand sa-si puna in joc faima pentru un scop nobil;
-
nu pretinde vreo recompensa;
-
nu este in slujba nimanui sau
la ordinele cuiva, actionand in spiritul valorilor absolute de
bine,adevar,dreptate.
-
vitalitatea lui este peste
masura rautatii dusmanului, fiind invingator, prin inteligenta, al fortelor
fizice;
-
trece drept invincibil,
invulnerabil la loviturile sortii potrivnice si ale dusmanului (in final), dar
pe parcurs are momente cand este invins,vulnerabil, suporta loviturile, are
insa taria de a se regasi stiind sa-si faca aliati;
-
eroul
pozitiv nu mai este judecat dupa morala obisnuita (ci din punctual de vedere al
extraordinarului, al nemaipomenitului, al lipsei de masura);
-
iese din dimensiunile
umanului(din momentul cand trece in aventura);
-
originea sa tine de extreme:
(1) ori este fiu de rege (imparat); (2) ori de origine obscura sau foarte
umila;
-
inzestrat cu haruri
supranaturale: poate regenera , aduce vindecarea, intelepciunea, dreptate
pentru cei oprimati se poate metarfoza;
-
drumul sau este un drum al
initierii, marcat de incercari care ii structureaza si ii confirma valoarea
pentru cei care l-au trimis in cautarea aventurii etc.;
-
la
capatul aventurii sale aspira la un deznodamant fericit:
+ (sa reintre cat
mai repede in randul lumii);
+ (vrea” sa fie
fericit pana la sfarsitul zilelor sale”)
-
vrea
ceva modest: o sotie, multi copii, adica bogatia si pacea ideala a caminului.
2)
Aliatii eroului pozitiv:
-
personaje specifice basmului
care evidentiaza sociabilitatea eroului, receptivitatea si relatiile sale cu
lumea;
-
sunt:
tovarasii de drum, diinte personificate etc.;
3)
Personajul negativ (zmeul,omul)
-
este
totalmente opus voinicului; are totul urat; este dizgratios, sugerand abaterea
de la normal
Alte locuri commune, stereotipii:
1)
La nivel structural – FORMULE:
a)
initiale
– pentru plasarea naratorului intr-un timp fabulos, incert, intr-un trecut
indepartat al fictiunii
b)
mediane
– intretin vie atentia ascultatorului/cititorului;
c)
finale
– atrag atentia ca s-a terminat aventura(povestea), revenindu-se la real.
d)
de salut
-
de despartire
-
de (re)vedere\
2)
La nivelul continutului:
a)
Ritualul plecarii
-
se
fagaduieste o rasplata pentru indeplinirea unei porunci;
-
pentru indeplinirea unei
misiuni
-
momente
de initiere a novicilor;
-
amenintarea
-
calatoria are un aspect picares
si presupune aventuri
-
viteza
(de deplasare; a evolutia)
b)
Motive
specifice basmului: elementele care-l ajuta pe eroul pozitiv sa izbandeasca:
-
somnul
-
calatoria;drumul
-
ascunzatoare
-
mezinul cel inzestrat
-
cifrele
-
pasarea
careia I se cere apa etc.
c)
Timpul specific cunoaste
dilatari si comprimari;
-
este vag exprimat
d)
Spatiul
(la fel ca timpul)
-
in basm se anuleaza
timpul,spatial
e)
Existenta
unor obiecte de lupta in care, de regula, se ascunde si o putere magica;
-
alte obiecte fermecate
-
natura apare personificata;
ajuta binerle
-
dragostea;
sunt retinute doar formele ei concrete
de manifestare
-
un personaj – sfatuitor al
binelui
-
transformarea, metamorfoza
-
uneori
eroul moare si apoi il invie cineva
-
(sau:adormirea,
amortirea si apoi trezirea)
-
sfarsitul
basmului este marcat de o petrecere
3) La nivelul expresei:
-
arhasime, proverbe si zicatori;
-
verbe,
interjectii, adverbe, putine adjective;
-
expresii cu valoare consecutive
-
topica inversa, subiecta.